Visserligen finns det speciellt anpassade vintercyklar, men för den som vill använda samma cykel året runt räcker det med lite extra utrustning och underhåll. Vinterhärk brukar den traditionella vintercykeln kallas och det är en äldre och lite enklare typ av cykel med en stel framgaffel. Den är relativt tung, men det gör inte så mycket i vinterväglag då man ändå cyklar ganska lugnt och sakta. Anledningen till att många använder en härk på vintern är att man inte behöver vara så rädd om den, i jämförelse med en dyr fincykel. Härken bör dock vara utrustad med skärmar, reflexer, lampor och ringklocka.

Välj rätt cykel och utrustning

Om man ofta cyklar på ojämna eller oplogade vägar behöver man välja en mer robust cykel, gärna med lite dämpning. Någon form av mountainbike är passande, då en vanlig stadscykel kan bli lite jobbig att cykla på under dessa förhållanden. Cyclocross är en annan modell som många föredrar på vintern på grund av de grova däcken. Det bästa sättet att hitta en bra vintercykel är egentligen att prova sig fram.

Ordentliga och bra vinterdäck är verkligen A och O. Dubbdäck är till för att få bättre stabilitet och grepp och brukar kosta några hundralappar per däck. Nackdelen med dubbdäck är att det blir tyngre att cykla, så det ska egentligen bara användas när det är absolut nödvändigt. Det finns hel- och halvdubbade däck och generellt brukar man säga att ju bättre väglag, desto färre dubbar behövs. Om man mest cyklar i stadstrafik med bra plogade vägar behöver man oftast inte mer än cirka 100 dubbar. Om man däremot brukar cykla på isbelagda gator kan det vara nödvändigt med cirka 200-300 dubbar eller mer. Om man inte vill använda dubbdäck finns det andra alternativ, till exempel friktionsfria däck. Då är det mönsterdjupet och gummiblandningen som är anpassade för vinterunderlag. Tänk också på att ett högt tryck i däcken ger sämre grepp på vägen. Punkteringsskydd kan också vara smart att tänka på, då vintern kan bjuda på vassa gruskorn.

Förutom bra däck är skärmar ett viktigt vintertillbehör som ser till att både skydda cykeln samt ge cyklisten bättre komfort. Det finns många olika typer av skydd och skärmar. Stänkskydd ser till att hålla fötterna torra och rena. Det finns även skärmar som kan monteras under sadeln för att skydda rumpa och rygg. Om man cyklar i grupp behöver man dessutom ha en extra förlängd bakskärm för att skydda de som befinner sig bakom.

Lampor och reflexer är alltid viktigt, men på vintern är det extra noga med detta. Pedalreflexer är ett bra tips, då de syns väldigt bra i mörkret. Utöver de gamla klassiska reflexerna finns även självhäftande reflexer som man kan sätta var man vill; på sadeln, hjälmen, ryggsäcken eller varför inte på ekrarna.

Underhåll

Vatten, salt och sand är några oönskade saker som kommer på köpet med vintern och det kan ge rostskador samt sarga cykelns lack. I värsta fall kan cykelns bromsskivor och andra vitala delar totalförstöras. När det kommer till bromsar ska man självfallet alltid testa dessa innan man ger sig av genom att göra några provbromsningar. För att skydda sig mot dessa vinterskador ska man regelbundet tvätta cykeln med ljummet vatten. Men var noga med att ta in cykeln från kylan och låt den torka inne i värmen, annars riskerar man att nav, växlar och bromsar fryser ihop.

För att inte salt och sand ska fastna på cykeln kan man i förebyggande syfte smörja in utsatta ställen såsom kedja, lampor och reflexer med fett, olja eller vax. Det finns speciella kedjeoljor man kan köpa på cykelaffärer som tål minusgrader.