För sommarcyklister kan det vara svårt att motivera sig att cykla även på vintern. Självklart är det skillnad på att cykla till jobbet en solig vårdag med fågelkvitter mot att ge sig ut i halka och mörker. Många anser att det svenska vinterväglaget gör det krångligt att vintercykla och i kombination med mörkret upplevs en ökad olycksrisk, vilket såklart också stämmer. Därför är det väldigt viktigt att vara väl förberedd och ha koll på vad som krävs av en vintercyklist. Det finns en hel del bra tips som gör det både trevligare, enklare och tryggare att cykla året runt.

Allmänna tips

Väglaget kan variera ganska mycket mellan en lugnare grus- eller cykelväg och en hårt trafikerad gata, därför kan det vara klokt att kolla upp alternativa vägar. På grund av halka och mörker är det alltid säkrare att välja en väg med så lite trafik som möjligt. Tänk på att de regler som gäller för bilar angående att hålla avstånd även bör följas av cyklister. Bromssträckan blir såklart längre om det är halkigt och risken för få sladd och ramla vid stark inbromsning är stor. Det är säkrast att använda bakbromsen, då man lätt får sladd och kan tappa styrförmågan om man använder frambromsen. Man bör också anpassa farten på vintern och cykla saktare.En annan sak att tänka på är att smutsen som bildas kan göra att lampor och reflexer syns sämre. Därför ska man alltid vara noga med att regelbundet torka av dessa så att man tydligt syns i vintermörkret.

Cykelutrustning och skydd

Det allra viktigaste är naturligtvis att ha hjälm. Det är den bästa och billigaste livförsäkring en cyklist kan skaffa sig. Välj gärna en hjälm med reflexer, annars kan man köpa till ett hjälmöverdrag med reflexer. Gör det till en vana att alltid kontrollera reflexer och lampor innan avfärd. Det finns en tydlig lagstiftning som säger att det ska finnas en vit eller gul lampa fram på cykeln, en röd lampa baktill samt orangegula reflexer på sidan. Man kan också köpa en extra reflexväst.

Vinterdäck med bra mönsterdjup, alternativt dubbdäck, bör man också skaffa sig när snön och halkan kommer. Tänk på att smalare däck ger bättre framkomlighet i snön och att däcken självklart alltid bör vara välpumpade. För att hålla cykeln i gott skick över vintern är det viktigt att smörja alla delar och hålla kedjan ren så att den inte börjar rosta.

Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder

Att ha bra och riktiga kläder som vintercyklare är såklart A och O för komforten. Man bör välja en hjälm som har plats för en vindtät mössa som täcker öronen. Om det är riktigt kallt och blåser starka vindar kan det vara en god idé att använda en balaklava, som täcker och skyddar väldigt bra.Det finns massor av olika vinteranpassade plagg som är bra för olika saker. En del isolerar och stoppar väta och vind, medan andra andas och transporterar fukt. En bra regel är att inte klä sig för varmt. Det är lätt att man innan avfärd tar på sig alldeles för mycket eller för varma kläder, för att sedan under cykelturen inse att man blir genomsvettig, vilket då leder till att man istället börjar frysa om man har en längre väg att cykla. Cyklingen i sig gör att man håller värmen uppe, så egentligen ska man klä sig så att man fryser lite smått vid avfärd.

Att klä sig med lager på lager är alltid bra. Närmast kroppen ska man välja plagg som transporterar bort fukt, det vill säga material som får bort svett och väta från huden. Ett vanligt underställ i syntet eller ull fungerar bra för detta syfte. Mellanlagret får också gärna ha fukttransporterande egenskaper, men bör även isolera som exempelvis fleece gör. Det yttersta lagret ska kunna stå emot både vatten och vind. Man ska kunna få ut värmen från kroppen men samtidigt skydda den från kyla utifrån, så välj ett material som andas, till exempel Gore-tex.